رئیس مرکز اطلاعرسانی وزارت کشور تأکید کرد: اصلاح تصویر ذهنی جامعه نسبت به شوراها مبتنی بر آمارها و واقعیات میدانی، معرفی عملکردهای موفق و حضور افراد متخصص، جوانان و زنان در این عرصه، از عوامل مهم افزایش مشارکت و تقویت سرمایه اجتماعی است.
به گزارش کمیته اطلاعرسانی ستاد انتخابات استان تهران، حمید خواجه نژاد، مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاعرسانی وزارت کشور در جمع مدیران روابط عمومی فرمانداری های استان تهران، با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر «امیدآفرینی»، «جهاد تبیین» و «صدای واحد»، اظهار داشت: روابط عمومیها هستند که میتوانند با روایت دقیق، شفاف و صادقانه واقعیتها، به صیانت و تقویت سرمایه اجتماعی کمک کنند.
وی بر جایگاه راهبردی روابط عمومیها تأکید کرد و افزود: روابط عمومیها صرفاً یک واحد اطلاعرسانی یکطرفه نیستند، بلکه مشاوران فرمانداران در فرایند تصمیمسازی به شمار میروند و میتوانند با پایش دقیق تحولات اجتماعی، شنیدن مسائل مردم و گفتگو با هموطنان، پیش از تبدیل مسائل به بحران، تصمیم سازی و در حل مسائل مشارکت کنند.
خواجهنژاد ادامه داد: روابط عمومیها پل ارتباطی مردم و دولت هستند؛ از یکسو باید مطالبات و دغدغههای جامعه را بشنوند و منتقل کنند و از سوی دیگر، سیاستها و اقدامات دولت را با ادبیات ایجابی و اقناعی برای مردم تبیین نمایند و این نقش دوگانه، جایگاه روابط عمومیها را به جایگاهی اثرگذار و تعیینکننده تبدیل کرده است.
مشاور وزیر کشور با اشاره به اهمیت پیوست رسانهای و اجتماعی در پروژههای عمرانی و خدماتی گفت: بدون اطلاعرسانی، اقناع و مشارکت مردم، هیچ پروژهای به موفقیت نخواهد رسید، روابط عمومیها نقش کلیدی در همراستا کردن مردم با اهداف دستگاههای اجرایی دارند.
خواجهنژاد در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتخابات پرداخت و با اشاره به تحلیلهای رسانهای موجود گفت: فضای مجازی باید به میدان گفتوگوی عمومی درباره انتخابات تبدیل شود. شما می توانید با ابتکار عمل، استفاده از ظرفیت رسانهها و تبیین جایگاه مهم شورا و تاثیرشان در زندگی مردم، در برگزاری مطلوب این انتخابات نقش آفرین باشید.
رئیس مرکز اطلاعرسانی وزارت کشور همچنین به تفاوت نظام انتخاباتی تناسبی در شهر تهران اشاره کرد و افزود: این مدل میتواند به تقویت احزاب، افزایش رقابت سالم و بالا رفتن مشارکت عمومی منجر شود و تبیین صحیح آن برای افکار عمومی اهمیت زیادی دارد.
خواجه نژاد با اشاره به سیاه نمایی صورت گرفته در خصوص عملکرد شوراها، تصریح کرد: این تصویرسازی منفی و غیرواقعی در حالیست که از مجموع حدوداً ۴۰ هزار شورای شهر و روستا در کشور، فقط ۱۹ مورد انحلال و از مجموع قریب به ۱۹۲هزار نفری اعضای اصلی و علیالبدل شوراها، فقط ۹۴ مورد سلب عضویت ثبت شده است که نسبت هر دو عدد به کل، حدوداً ۰.۰۵ درصد است.
وی تأکید کرد: اصلاح تصویر ذهنی جامعه نسبت به شوراها مبتنی بر آمارها و واقعیات میدانی، معرفی عملکردهای موفق و حضور افراد متخصص، جوانان و زنان در این عرصه، از عوامل مهم افزایش مشارکت و تقویت سرمایه اجتماعی است.